Czego szukasz?

Sprawozdanie z realizacji gminnej innowacji – „KameLeon – dopasuj emocje”realizowanej w trzech gminnych szkołach po I semestrze roku szkolnego 2023/2024

Sprawozdanie z realizacji gminnej innowacji – „KameLeon – dopasuj emocje”
realizowanej w trzech gminnych szkołach po I semestrze roku szkolnego 2023/2024

Innowacja odbywa się w roku szkolnym 2023/2024 we wszystkich gminnych szkołach tj. ZSO w Komorowie, SP w Michałowicach oraz SP w Nowej Wsi. Innowacja realizowana jest w klasach 0-1. Zajęcia prowadzą szkolni specjaliści i/lub wychowawcy klas pierwszych oraz zerówek. Koordynatorami gminnej innowacji są Magdalena Petrykowska- Uznańska oraz Joanna Kik-Mikuła. Głównymi celami innowacji jest wzmocnienie oddziaływań profilaktycznych skierowanych do dzieci poprzez rozwijanie ich kompetencji emocjonalno-społecznych. Dzięki warsztatom uczestnicy mają szansę nabyć przydatne umiejętności intrapersonalne
i interpersonalne, które przełożą się na takie kwestie jak: obraz samego siebie, poziom sukcesu osobistego, samoocena, jakość relacji społecznych, prawdopodobieństwo występowania nieakceptowanych społecznie zachowań.

W ramach zajęć rozwijane są m.in. następujące obszary:

 – samoświadomość – budowanie adekwatnego obrazu własnej osoby (mocne i słabe strony,
akceptacja własnej tożsamości i indywidualności),
– rozpoznawanie, identyfikowanie emocji własnych i innych osób,
– samoregulacja – panowanie nad emocjami, wyrażanie emocji w sposób akceptowany
społecznie, komunikowanie emocji,
 – radzenie sobie ze stresem,
– empatia, cierpliwość, myślenie o innych, słuchanie innych,
– samokontrola, ocena własnego zachowania (przyczyn, skutków),
– rozumienie zachowań/sytuacji społecznych,
– przyjmowanie perspektywy innych,
– rozpoznawanie zachowań asertywnych,
– komunikacja – efektywne komunikowanie się i nawiązywanie pozytywnych relacji,
– rozwijanie kultury osobistej, manier, okazywanie szacunku,
– samodzielność i odpowiedzialność,
– budowanie motywacji wewnętrznej,
– przestrzeganie norm i obowiązujących zasad,
– podtrzymywanie przyjaźni,
–  rozwiązywanie konfliktów/problemów,
– podejmowanie wyborów,
– praca na rzecz innych, niesienie pomocy, udzielanie i wzywanie pomocy,
– skuteczne współdziałanie w zespole, funkcjonowanie w grupie.

Zajęcia prowadzone w ramach innowacji „KameLeon – dopasuj emocje” mają postać cyklicznych, cotygodniowych spotkań specjalistów i/lub wychowawców z klasą, podczas których dzieci uczestniczą w odpowiednio dobranych do tematu zajęć grach, zabawach i ćwiczeniach. Zajęcia odbywają się od początku października. Zależnie od szkoły, zrealizowano dotychczas od kilku do kilkunastu tematów zajęć, podczas których uczestnicy warsztatów mieli okazję
zapoznać się z zagadnieniami związanymi z emocjami. Zrealizowaliśmy cele dotyczące integracji grupy, zwiększenia poczucia bezpieczeństwa w grupie, rozpoznawania i nazywania emocji, otwartego mówienia o swoich przeżyciach, zwiększenia samoświadomości i własnej wrażliwości emocjonalnej.

Ewaluacji podlegały następujące obszary:

1. Stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji:
W zależności od szkoły zrealizowano różny zakres zaplanowanych działań na I semestr.  Zajęcia były dopasowane do potrzeb grupy oraz poruszały tematy,
które zostały zgłoszone przez wychowawcę lub innych nauczycieli/specjalistów – w zależności od potrzeb scenariusz ulegał lekkim modyfikacjom.

2. Skuteczność metod i form pracy:
Zaobserwowano, że generalnie zaplanowane w scenariuszu metody i formy pracy są skuteczne i dopasowane do grupy odbiorców. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach i wypowiadają się na forum o swoich emocjach. Cykliczna forma zajęć i wprowadzone rytuały (takie jak rundka początkowa czy kończąca zajęcia („iskierka przyjaźni”) są atrakcyjne dla dzieci i zapewniają im poczucie bezpieczeństwa. Dodatkową atrakcją, która ułatwia wypowiadanie się na trudne dla nich tematy i wprowadza porządek na zajęciach jest maskotka kameleona. Aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić zajęcia i ułatwić przyswajanie treści przez uczniów w przyszłości warto byłoby wzbogacić scenariusz o dodatkowe materiały wykorzystywane podczas zajęć oraz wprowadzić więcej zabaw ruchowych.

3. Uzyskane efekty:
Innowacja korzystnie wypływa na funkcjonowanie dzieci w obszarze emocjonalno- społecznym. Zaobserwowano, że uczniowie stają się bardziej otwarci, chętniej mówią o swoich emocjach i uczuciach zarówno w grupie rówieśniczej, jak w obecności osób dorosłych. Coraz częściej zwracają uwagę na potrzeby własne i innych. Poznane na zajęciach treści uczniowie wykorzystują nie tylko podczas warsztatów, ale również coraz częściej w życiu codziennym, co przejawia się w ich zachowaniu podczas lekcji czy przerw. Uczestnicy zajęć poznają swoje mocne i słabe strony oraz dowiadują się, jak mogą je wykorzystać. Dzięki warsztatom uczniowie budują pozytywny obraz samego siebie, co przekłada się na wzrost ich samooceny. Zajęcia wpływają pozytywnie również na integrację i współpracę w
klasie. Dzięki warsztatom uczniowie mają również możliwość poznać specjalistów szkolnych, co przekłada się na zwiększenie zaufania do nich i tym samym prawdopodobieństwa skorzystania z ich pomocy w trudnych sytuacjach.

Wnioski:
Podsumowując, warsztaty w ramach projektu „KameLeon – dopasuj emocje” pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie uczniów w obszarze emocjonalno-społecznym. W celu wzmacniania ochrony zdrowia psychicznego u dzieci widzimy konieczność kontynuacji podjętych działań. W następnym roku szkolnym 2024/2025 warsztatami (po wprowadzeniu modyfikacji) powinny zostać objęte kolejne klasy 0-1.

Koordynatorki innowacji

Magdalena Petrykowska – Uznańska
Joanna Kik-Mikuła