REGULAMIN SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
Regulamin SKW przy ZSO im. M. Dąbrowskiej w Komorowie, opracowany i przyjęty
przez jego członkinie w dniu 9.12.2011.
- Postanowienia ogólne
- Członkiem/członkinią Szkolnego Koła Wolontariatu może być każdy uczeń/uczennica z klas IV-VI SP, i Liceum Ogólnokształcącego oraz każdy nauczyciel/ka ZSO w Komorowie, który czuje potrzebę pomagania innym.
- Warunkiem przystąpienia do SKW jest złożenie pisemnej deklaracji i respektowanie zapisów regulaminu SKW. W przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest zgoda rodzica/opiekuna prawnego.
- Działalność Klubu opiera się na zasadzie dobrowolności i bezinteresowności.
- Cele
- Inicjowanie i wspieranie ciekawych, różnorodnych pomysłów, inicjatyw związanych z rozwijaniem postaw społecznych.
- Bezinteresowna pomoc.
- Kształtowanie postaw społecznych.
- Integrowanie społeczności szkolnej.
- Promowanie idei wolontariatu.
III. Zakres działania
- Realizacja działań regularnych i programowych w szczególności:
- Pomoc materialna oraz pomoc w nauce dla dzieci z rodzin potrzebujących;
- Pomoc dzieciom z Domów Dziecka;
- Pomoc zwierzętom w schroniskach;
- Organizacja czasu wolnego dla potrzebujących.
- Realizacja działań akcyjnych: (np.: WOŚP, „Góra grosza”, kiermasze gminne i inne, akcje krwiodawstwa itp.)
- Współpraca z instytucjami:
- GOPS-em, MOPS-em, ZHP, CARITAS-em, K-40 i innymi organizacjami pozarządowymi;
- Z pedagogami szkolnymi i wychowawcami;
- Z Domami Dziecka;
- Ze schroniskami dla zwierząt;
- Z Klubami i Domami Seniora.
- Struktura
Członkami/członkiniami Szkolnego Koło Wolontariatu są:
- a) Lider/ka – koordynator/ka SKW;
- b) Opiekunki/opiekunowie poszczególnych sekcji (nauczyciele wolontariusze);
- c) Wolontariuszki/wolontariusze.
- Prawa i obowiązki
- Wolontariusz/ka ma prawo do:
- jasno określonego zakresu obowiązków i celu działania;
- rozwijania własnej osobowości;
- przekonania o celowości podjętych działań;
- wsparcia ze strony członków/członkiń SKW
- inicjowania działań w ramach SKW;
- wyboru sekcji w ramach SKW zgodnie z własnymi przekonaniami i
zainteresowania
- wyboru opiekuna/opiekunki sekcji
- Wolontariusz/ka ma obowiązek:
- wykonywania swojej pracy sumiennie i uczciwie, w wymiarze
nieutrudniającym nauki i pomocy w domu;
- bycia lojalnym, uczciwym i życzliwym wobec innych wolontariuszy;
- poszanowania osób, ich własności i zachowania dyskrecji dotyczących
spraw prywatnych podopiecznych SKW;
- wzajemnej, bezinteresownej pomocy w czasie realizacji działań;
- dotrzymywania podjętych zobowiązań;
- systematycznego dokumentowania swojej pracy;
- stosowania się do regulaminu
- Opiekun/ka ma prawo do:
- objęcia opieką sekcji w ramach SKW zgodnie z własnymi
przekonaniami i zainteresowaniami
- wsparcia ze strony członków/członkiń SKW
- rozwijania własnej osobowości
- inicjowania działań w ramach SKW
- Opiekun/ka ma obowiązek:
- dokumentowania działań objętej opieką sekcji
- rekrutowania, wspierania, motywowania i nagradzania wolontariuszy/-
szek w ramach objętej opieką sekcji
- wspólnych działań w ramach zespołu opiekunek/opiekunów
- stosowania się do regulaminu
- Lider/ka SKW prowadzi dokumentację Szkolnego Koła Wolontariatu oraz
reprezentuje SKW je zewnątrz.
- Niestosowanie się do regulaminu spowoduje skreślenie członka/członkini z
listy SKW.
- Majątek i fundusze
- Wolontariusze/wolontariuszki nie wnoszą żadnych składek z tytułu przynależności do SKW;
- Pozyskiwaniem funduszy, materiałów potrzebnych do prowadzenia działań zajmuje się zespół opiekunów/opiekunek w skład, którego wchodzi również lider/ka /koordynator/ka/ SKW.
VII. Motywowanie
- Przynajmniej raz w roku zostaje zorganizowane spotkanie wszystkich wolontariuszy/wolontariuszek i zespołu opiekunów/opiekunek, podsumowujące działalność Koła.
- Wolontariuszy/wolontariuszki nagradza się m.in. poprzez: pochwałę opiekuna/opiekunki sekcji, pochwałę na forum szkoły, wręczanie listów pochwalnych i dyplomów, wpis na świadectwie ukończenia szkoły- o pracy wolontarystycznej.
- Nagradzanie wolontariuszy/wolontariuszek ma walor motywujący, podkreślający uznanie dla działalności wolontariusza/wolontariuszki.