REGULAMIN REKRUTACJI DO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. MARII DĄBROWSKIEJ W KOMOROWIE NA ROK SZKOLNY 2023/2024
I. Podstawa prawna
- art. 154 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) i § 6 ust. 4 i § 24 ust. 3 pkt 3 Regulaminu Organizacyjnego Kuratorium Oświaty w Warszawie stanowiącego załącznik do zarządzenia Nr 27 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 18 maja 2018 r. zmienionego zarządzeniem Nr 31 z dnia 22 maja 2019 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.
- Zarządzenie Nr 8/2023 Mazowieckiego Kuratora Oświaty z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia terminów rekrutacji do klas pierwszych publicznych szkół ponadpodstawowych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych i szkół dla dorosłych na rok szkolny 2023/2024.
II. Postanowienia ogólne
- Przyjmowanie uczniów do szkoły jest prowadzone z wykorzystaniem elektronicznego systemu rekrutacji gminy Michałowice.
- W celu przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego Dyrektor Szkoły powołuje Szkolną Komisję Rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego. Szkolna Komisja Rekrutacyjna prowadzi postępowanie rekrutacyjne dla absolwentów szkoły podstawowej. Do zadań komisji należy weryfikacja spełniania przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Decyzję o przyjęciu kandydata podejmuje Szkolna Komisja Rekrutacyjna.
- Kwestie sporne rozstrzyga Dyrektor Szkoły.
- Deklarując wybór profilu kandydat akceptuje przewidziane dla niego rozszerzenia podstawy programowej.
- Decydując się na rekrutację do Liceum im. Marii Dąbrowskiej kandydat potwierdza, że zapoznał się ze Statutem Szkoły i akceptuje jego treść.
III. Charakterystyka oddziałów i profili
- Nabór na rok szkolny 2023/24 będzie odbywał się do trzech klas pierwszych: 1A, 1B i 1C. Maksymalna liczba miejsc w każdej z klas wynosi 30.
- W każdej z klas pierwszych realizowane będą następujące profile:
-
-
- a) humanistyczny – przedmioty rozszerzone: język polski, historia;
- b) matematyczno-fizyczny – przedmioty rozszerzone: matematyka, fizyka;
- c) matematyczno-geograficzny – przedmioty rozszerzone: matematyka, geografia;
- d) biologiczno-chemiczny – przedmioty rozszerzone: biologia, chemia.
-
-
- W każdej z klas pierwszych pierwszym językiem obcym jest język angielski (kontynuacja). Jako drugi język obcy kandydat może wybrać język francuski lub język niemiecki (kontynuacja lub od podstaw, w zależności od poziomu grupy), z zastrzeżeniem że liczba uczniów w grupie nie może przekroczyć ogólnej liczby 3/5 uczniów klasy.
IV. Kryteria i zasady rekrutacji
- W procesie rekrutacji do klasy pierwszej uwzględnia się łącznie następujące kryteria:
a) wyniki egzaminu (maksymalnie 100 pkt);
b) wymienione na świadectwie ukończenia szkoły oceny z języka polskiego, matematyki oraz dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez Dyrektora Szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły;
c) świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem;
d) szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły (maksymalnie 100 pkt):
– uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły, z wyjątkiem tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ogólnopolskim, międzynarodowym;
– osiągniecia z zakresu aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu. - Sposób przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty.
- wynik z języka polskiego – 100% x 0,35 = 35 pkt
- wynik z matematyki – 100% x 0,35 = 35 pkt
- wynik z języka obcego nowożytnego – 100% x 0,30 = 30 pkt
Maksymalna liczba punktów za egzamin ósmoklasisty wynosi 100 pkt.
- Sposób przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły z języka polskiego, matematyki i dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych:
a) za oceny wyrażone w stopniu:
-
- celującym – przyznaje się po 18 punktów;
- bardzo dobrym – przyznaje się po 17 punktów;
- dobrym – przyznaje się po 14 punktów;
- dostatecznym – przyznaje się 8 punktów;
- dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty.
b) przedmioty punktowane przy rekrutacji do poszczególnych profili:
-
- humanistyczny: polski, matematyka, j. angielski*, historia
- matematyczno-fizyczny: polski, matematyka, j. angielski*, fizyka
- matematyczno-geograficzny: polski, matematyka, j. angielski*, geografia
- biologiczno-chemiczny: polski, matematyka, j. angielski*, biologia lub chemia
*) lub inny język obcy nowożytny, w przypadku gdy w szkole podstawowej nie był nauczany język angielski
- Za świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem przyznaje się 7 punktów.
- Sposób przyznawania punktów za inne osiągnięcia kandydata odnotowane na świadectwie ukończenia szkoły:
a) za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ogólnopolskim, organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- tytuł finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- tytuł laureata konkursu technicznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
b) za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty;
c) za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytuły finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
d) za uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu wojewódzkim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub z przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- tytuł laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty,
- tytuł finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty;
e) za uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt. 1- 4 , artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym miejsca 1-8 – przyznaje się 4 punkty,
- krajowym miejsca 1-6 – przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim miejsca 1-3 – przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym miejsca 1-3 – przyznaje się 1 punkt.
- W przypadku gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
- Aby za osiągnięcia kandydat otrzymał punkty musi ono zostać wpisane na świadectwo ukończenia szkoły podstawowej. O wpisie osiągnięć na świadectwo decyduje dyrektor szkoły podstawowej.
- Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu przyznaje się 3 punkty.
- Przeliczanie na punkty ocen z języka polskiego i matematyki wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu ósmoklasisty:
- za ocenę celującą po 35 punktów,
- za ocenę bardzo dobrą po 30 punktów,
- za ocenę dobrą po 25 punktów,
- za ocenę dostateczną po 15 punktów,
- za ocenę dopuszczającą po 10 punktów.
Z języka obcego nowożytnego:
- za ocenę celującą – 30 punktów,
- za ocenę bardzo dobrą- 25 punktów,
- za ocenę dobrą – 20 punktów,
- za ocenę dostateczną – 10 punktów,
- za ocenę dopuszczającą – 5 punktów.10 .Laureaci lub finaliści ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim przeprowadzonych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy są przyjmowani do szkoły w pierwszej kolejności.
Maksymalna ilość punktów za świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem i dodatkowe osiągnięcia wynosi 100 pkt.
- W przypadku równorzędnych wyników:
a) uzyskanych na pierwszym etapie postepowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej oraz
b) kandydatów spełniających jedno lub więcej kryteriów zgodnie z przepisami wprowadzonymi ustawą Prawo oświatowe (DZ.U. z 2017r. poz. 60, z późn. zm.):
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą,
- posiadanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- O przyjęciu do klasy pierwszej ucznia powracającego z zagranicy decyduje Dyrektor Szkoły.
V.Harmonogram rekrutacji
Terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2023/24:
VI. Wymagane dokumenty
- Kandydat składa w LO im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie, następujące dokumenty (w terminach określonych przez regulamin rekrutacji):
- wniosek o przyjęcie podpisany przez kandydata oraz rodziców lub prawnych opiekunów, na druku pobranym z systemu elektronicznego wspomagania rekrutacji, zawierającym oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- oryginały lub kopie świadectwa ukończenia szkoły oraz oryginały lub kopie zaświadczenia Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej o szczegółowych wynikach egzaminu potwierdzone na każdej stronie przez dyrektora szkoły, którą ukończył kandydat (na każdej stronie kopii musi znajdować się adnotacja: „stwierdzam zgodność z oryginałem” data, pieczęć urzędowa szkoły o średnicy 36 mm oraz pieczęć imienna dyrektora szkoły podstawowej i podpis dyrektora lub upoważnionej przez niego osoby).
- Po zakwalifikowaniu do liceum należy dostarczyć:
- oryginalne świadectwo ukończenia szkoły (złożenie oryginału świadectwa potwierdza wolę podjęcia nauki w LO im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie);
- oryginalne zaświadczenie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
- Po przyjęciu do liceum należy dostarczyć:
- kartę zdrowia;
- 3 podpisane na odwrocie fotografie.
- Niezłożenie w odpowiednim terminie któregokolwiek z wymaganych dokumentów określonych w regulaminie spowoduje niedopuszczenie kandydata do postępowania rekrutacyjnego lub nieuwzględnienie uprawnień i osiągnięć kandydata w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Szkolna Komisja Rekrutacyjna ogłasza listy kandydatów zakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej i kandydatów niezakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej zwierające imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informację o zakwalifikowaniu kandydata albo niezakwalifikowaniu, a także najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia.
- Dane osobowe kandydatów przyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do LO im. Marii Dąbrowskiej.
- Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w LO im. Marii Dąbrowskiej przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie Dyrektora została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.